Держава спрямовує значні бюджетні кошти на фінансування державних соціальних виплат, пільг та субсидій, що потребує дієвого контролю за цільовим, ефективним та раціональним використанням цих коштів. Для здійснення контролю за цільовим використанням бюджетних коштів державними соціальними інспекторами департаменту соціального захисту населення Сумської міської ради протягом минулого року проводилася планомірна робота, та все ж карантинні заходи внесли корективи в організацію їх діяльності.
На період дії карантину та обмежувальних заходів, пов’язаних із поширенням коронавірусної хвороби COVID-19, було заборонено ряд заходів, що стосуються проведення перевірок за місцем проживання. В підсумку, інспекторами в 2020 році проведено 15 048 перевірок достовірності та повноти інформації про доходи та майновий стан громадян, які звернулися за призначенням усіх видів державної соціальної допомоги, в тому числі проведено обстежень матеріально-побутових умов по 3 857 справах, а це менше в порівнянні з 2019 роком на 5 257 перевірок, кількість обстежень матеріально-побутових умов зменшилася на 7 264.
Відповідно до рішення виконавчого комітету Сумської міської ради від 08.09.2020 № 454 «Про узгодження профілактичних та протиепідемічних заходів при здійсненні інспектування державними соціальними інспекторами домогосподарств Сумської міської територіальної громади» (зі змінами та доповненнями)» функції по обстеженню матеріально-побутових умов сім’ї заявника державними соціальними інспекторами переведено у дистанційний режим, а саме: шляхом телефонного опитування заявників, перевірки наданих ними підтверджуючих документів та беручи до уваги заяви про наявність/відсутність та дійсність обставин, які впливають на призначення житлової субсидії чи допомоги. Отже, акти складалися з урахуванням інформації, викладеної заявниками в наданих до департаменту заявах про наявність чи відсутність, а також про дійсність обставин, які впливають на призначення житлової субсидії, та підтверджуючих документів без виходу за місцем проживання заявника.
За результатами верифікації Міністерства фінансів України виявлено невідповідність інформації, на підставі якої призначено державні допомоги. На виконання рекомендацій Мінфіну здійснено перевірку 4 723 особових справ (кількість перевірених справ збільшилась на 10,8%) та припинено виплати по 318 справах. У подальшому по 79 справах виникла переплата бюджетних коштів у загальній сумі 205,7 тис. гривень, по 239 порушеннях ще проводиться робота щодо визначення сум переплат.
Основні порушення, які були виявлені при верифікації, – це те, що одержувачі державних допомог не задекларували доходи членів своїх сімей; не повідомили про зміну місця реєстрації членів домогосподарства; не повідомили про переїзд домогосподарства в інше житлове приміщення (будинок), іншу місцевість; не повідомили про наявність автомобілів/транспортних засобів, із дати випуску яких минуло менше 5 років; здійснили купівлю, або іншим законним способом набули права власності на транспортний засіб, квартиру (будинок) на суму понад 50 тис. гривень тощо.
Проведена робота по перевірці 27 справ отримувачів державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім’ям та 87 справ отримувачів житлових субсидій, по яких надійшла інформація від Мінсоцполітики для ретельної їх перевірки: в результаті виявлено 4 порушення при наданні допомоги малозабезпеченим сім’ям (на загальну суму 0,6 тис. гривень) та 58 порушень при наданні субсидії (проводиться робота щодо визначення сум переплат).
Здійснено 4 423 перевірки повноти й достовірності інформації зазначеної в декларації про доходи та майновий стан осіб, які звернулися за призначенням усіх видів соціальної допомоги та інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об’єктів нерухомого майна. В порівнянні з попереднім роком кількість таких запитів збільшилась на 1 444.
Під час перевірок правильності призначення житлової субсидії встановлено 8 порушень (по 2 справах загальна сума переплати становить близько 9,7 тис. гривень, по 6 справах проводиться робота щодо визначення сум переплат). Крім того, встановлено 3 порушення по перевірках справ надавачів соціальних послуг, що спричинило переплату в сумі 1,5 тис. гривень (по 2 справах проводиться робота щодо визначення сум переплат), причиною стало те, що надавачі соціальних послуг припинили їх надавати та виїхали за межі України, про що департамент не повідомили.
Підводячи підсумки роботи державних соціальних інспекторів, звертаємо увагу мешканців громади на відповідальність при поданні документів на отримання допомоги від держави. Адже в результаті надання недостовірних даних про доходи чи майновий стан, кошти в обов’язковому порядку повертаються до бюджету.