Загальна кількість звернень, зареєстрованих департаментом, становить 916, із яких: 491 – письмові звернення та 425 – усні. Порівняльна статистика з I кварталом 2020 року вказує на збільшення письмових звернень на 261 (114%), а щодо усних – на зменшення на 149 (26%). У загальному підсумку кількість звернень, отриманих департаментом, збільшилась на 14% у порівнянні з I кварталом 2020 року (на 112 звернень).
Зважаючи на карантинні обмеження в проведенні особистого прийому громадян, що пов’язані з поширенням гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, усні звернення кваліфікуються як отримані засобами телефонного зв’язку та електронної пошти і складають 46%. Це звернення на «Урядовий контактний центр» та до Сумського обласного контактного центру, і їх кількість збільшилася на 150 звернень, або на 56%.
За соціальним станом авторів звернення розподілилися наступним чином: військовослужбовці – 210, пенсіонери за віком та пенсіонери з числа військовослужбовців – 163, безробітні особи – 103, робітники – 46, підприємці – 3, працівники бюджетної сфери та державні службовці – 2, інші категорії, що не зазначені в класифікаторі звернень, – 389.
Наведемо найактуальніші питання, порушені в зверненнях.
У цих зверненнях категорії заявників складають другу за аналізом частку – це учасники бойових дій та особи з інвалідністю внаслідок війни. Вимоги заявників щодо проведення перерахунку розміру допомоги та виплати її в іншому розмірі викликані визнанням неконституційними деяких положень законодавчих актів.
Органи місцевого самоврядування, їх посадові особи згідно зі статтею 19 Конституції України зобов’язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та в спосіб, що передбачені Конституцією і законами України. З урахуванням цієї вимоги виплати департаментом проведені згідно з законодавством, яке діяло на час таких виплат, тому заявникам відмовлено в перерахунках та надані відповідні роз’яснення.
– компенсація послуги з догляду за дитиною до 3 років «муніципальна няня» – 107;
– допомога на дітей одиноким матерям – 58;
– державна соціальна допомога малозабезпеченим сім’ям – 43;
– інші види державних соціальних допомог – 59.
Інші питання в зверненнях (забезпечення санаторно-курортним лікуванням та виплати компенсації, побут осіб з інвалідністю, соціального захисту «чорнобильців», забезпечення засобами пересування, забезпечення продуктовими наборами, грошова допомога внутрішньо переміщеним особам для покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг, виплата грошової компенсації за належні для отримання жилі приміщення деяким категоріям осіб, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України, а також членів їх сімей, насильство в сім’ї, робота територіального центру «Берегиня» та Центру реінтеграції бездомних осіб, ін.) складають 4,3% від загальної кількості.
Серед основних причин, що спонукають до звернень, є значні зміни в чинному законодавстві та нерозуміння певних їх положень громадянами. Заявниками порушувалися питання щодо отримання роз’яснень порядку надання житлових субсидій та пільг на оплату житлово-комунальних послуг у грошовій готівковій формі та грошовій безготівковій формі, призначення допомоги на дітей одиноким матерям, малозабезпеченим сім’ям, нарахування компенсаційної виплати «муніципальна няня» та інші.
Як фактор збільшення звернень за роз’ясненнями стала ситуація, пов’язана із загальнонаціональним карантином, та в зв’язку з цим – обмеженням у проведенні особистого прийому мешканців громади.
Усі звернення оперативно розглядаються та своєчасно надаються письмові відповіді авторам звернень. Усі відповіді містять обґрунтування, роз’яснення положень чинного законодавства, акцентується увага на правах громадян на звернення за захистом своїх прав і законних інтересів до суду:
Із загальної кількості звернень вирішено позитивно 262 (в ці дані входять відповіді громадянам, які не мали інформації про призначення субсидії з об’єктивних причин – отримання відповідей на запити, розгляд на комісії, повідомлення про призначення державних соціальних допомог, ін.), відмовлено в задоволенні – 348, надано мотивованих роз’яснень – 300, направлено для виконання за належністю – 6.
Директором департаменту під особистий контроль взято розгляд 27 звернень від осіб з інвалідністю внаслідок війни та 2 звернення від жінки, якій присвоєно почесне звання «Мати-героїня»: монетизації пільг; виплати щорічної разової грошової допомоги до 5 травня; призначення державної соціальної допомоги, призначення субсидії.
Розглянуто: 9 повторних усних звернень, що більше на 5, які стосувались призначення житлової субсидії, призначення державної соціальної допомоги. Причина повторних звернень – відсутність законних підстав для позитивного вирішення порушених питань. Слід відмітити одну з причин – це неможливість проведення особистого прийому, що ускладнює комунікацію із певними категоріями громадян, такими як особи з інвалідністю, особи похилого віку, які не завжди розуміють положення нормативних актів та важко сприймають роз’яснення в телефонному режимі. Заявникам надані роз’яснення про те, що питання, які порушувалися в зверненнях, не можуть бути задоволені, оскільки департамент діє в межах наданих йому повноважень. Також розглянуто 6 неодноразових звернень (неодноразове звернення – це звернення громадянина, що надходить до органу влади з одного й того ж питання і надсилається громадянином за короткий проміжок часу, а на попереднє звернення відповідь ще не надано або/чи надано обґрунтовану відповідь, проте автор із будь-яких причин продовжує надсилати звернення з таким самим змістом).
Опрацьовані 6 колективних звернень, із яких 4 електронні петиції, що в установлений строк не набрали необхідної кількості голосів («Організація дозвілля для літніх мешканців м. Суми», «Створення доступного середовища для маломобільних груп населення в м. Суми», «Облаштування об’єктів громадського користування пандусами», «Обладнання соціально-значимих перехресть світлофорами»).
Оскільки департамент працює в дистанційному режимі та особисті прийоми громадян проводити заборонено, керівники установи щосереди проводять особисті прийоми в форматі «Прямої телефонної лінії». Така форма спілкування з мешканцями громади започаткована з червня 2020 року, всього в 2021 році проведено 12 таких заходів, роз’яснення надані 87 особам.
Незважаючи на обмеження, вживаються всі вичерпні заходи для позитивного вирішення проблем, порушених у зверненнях громадян. Проводиться роз’яснювальна робота з актуальних питань соціального захисту через мережу Інтернет, у тому числі на офіційному сайті Сумської міської ради, офіційному сайті департаменту, в друкованих засобах масової інформації, на сторінці департаменту в соціальній мережі «Фейсбук». Протягом кварталу розміщено 751 інформаційний матеріал (на 251 більше ніж в I кварталі 2021 року, або на 33%).
Здійснено 8 виступів на телебаченні, проведено 1 брифінг для ЗМІ з питань надання житлових субсидій.
На багатоканальну телефонну лінію (788-888) звернулось понад дев’ять тисяч громадян із різних питань соціального захисту, найактуальнішими питаннями залишаються: оформлення житлових субсидій, призначення та виплата державних допомог – 5 775; одержання пільг – 641.
Питання роботи зі зверненнями громадян постійно перебуває на контролі та залишається одним із пріоритетних напрямків у діяльності департаменту.