Як свідчить проведений моніторинг звернень громадян, що надійшли до департаменту протягом І кварталу 2020 року, відбулося загальне їх зменшення на 47% у порівнянні з відповідним періодом 2019 року (на 721 звернення). Загалом із початку року до департаменту надійшло 804 звернення, із яких 230 – письмові звернення (29% від загальної кількості) та 574 – усні. При формуванні звіту до усних звернень віднесені звернення на «Урядовий контактний центр», до Сумського обласного контактного центру, на особистому прийомі у керівників міста та у керівників департаменту, а це – 71% від загальної кількості. Порівняльна статистика з I кварталом 2019 року вказує на збільшення письмових звернень на 5% (на 12 звернень), а щодо усних – навпаки на їх зменшення на 56% (на 733 звернення).
За категоріями авторів із загальної кількості звернень переважають звернення від учасників бойових дій (106), осіб з інвалідністю (83) та від ветеранів праці (61).
Далі категорії заявників розподіляються наступним чином: «діти війни» – 51; одинокі матері – 50; ветерани військової служби – 28; учасники війни – 21; особи з інвалідністю внаслідок війни – 14; учасники ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС та постраждалі – 12; багатодітні сім’ї – 10; жінки, яким присвоєно почесне звання України «Мати-героїня» – 1. Інші категорії (звернення, із яких не можливо визначити статусу особи у зв’язку з особистою відмовою заявника від надання персональних даних такого типу) складають найбільшу частку – 395 (49%) від загальної кількості звернень.
Найбільш актуальними питаннями звернень є:
– призначення житлової субсидії (31%)
– пільгове забезпечення (29%)
– призначення та виплата державної допомоги (15%)
Збільшенню звернень із цих питань передують різні чинники, але серед основних причин – значні зміни у чинному законодавстві та нерозуміння певних їх положень громадянами. Зокрема, звернення з питань призначення житлової субсидії та пільгового забезпечення (надання пільг на житлово-комунальні послуги) спричинене саме такими факторами та переходом на «монетизовані» пільги та субсидії.
Звернення з питань виплати державної соціальної допомоги пов’язані із термінами фінансування на початку нового бюджетного року, коли виплата соціальної допомоги виплачувалась по мірі надання регламенту на проведення платежів Державною казначейською службою України.
Тематика «менш популярних» питань є наступною: пенсійне забезпечення (25), надання матеріальної допомоги (118), забезпечення санаторно-курортним лікуванням та виплата компенсацій (13), соціальний захист «чорнобильців» (2), побут осіб з інвалідністю (18), інші питання соціального захисту (23). Вищезазначені звернення складають 24% від загальної їх кількості.
Звернення, які надходять до департаменту, своєчасно та уважно розглядаються, а надана інформація – ретельно перевіряється. Всі заявники отримують обґрунтовані відповіді з результатами розгляду у передбачений законодавством строк:
Із загальної кількості звернень вирішено позитивно 340 (в ці дані входять відповіді громадянам, які не мали інформації про призначення субсидії з об’єктивних причин – отримання відповідей на запити, розгляд на комісії, ін.), відмовлено у задоволенні – 50, надано мотивованих роз’яснень – 409, направлено для виконання за належністю – 5.
Також, за три місяці цього року розглянуто:
В загальному по департаменту з різних питань соціального захисту з початку року звернулося 37 776 громадян.
Крім цього, впродовж кварталу набирає обертів інформаційно-роз’яснювальна робота. Так, було розміщено 500 публікацій (що на 27% більше, ніж за I квартал 2019 року) через мережу Інтернет, в тому числі на офіційному сайті Сумської міської ради, офіційному сайті департаменту (https://dszn.smr.gov.ua), в друкованих засобах масової інформації та в соціальній мережі «Фейсбук».
До того ж, здійснено 2 виступи на телебаченні; проведено 2 брифінги для ЗМІ на теми житлових субсидій та соціального захисту осіб з інвалідністю; організовані 9 виїзних особистих прийомів керівництва департаменту та 38 зустрічей в установах, організаціях, на підприємствах міста та за місцем проживання громадян.
Так як із середини березня цього року, на території України були запроваджені карантинні заходи з метою запобігання поширенню коронавірусної інфекції COVID-19, прийом мешканці ОТГ у департаменті не здійснюється, робота з громадянами проводиться в дистанційному режимі. Тому, громадянам було рекомендовано не відвідувати департамент без нагальної потреби та скористатися можливістю отримати консультації у телефонному режимі за багатоканальним номером 788-888, за допомогою якого відбувається оперативне реагування на звернення громадян. Також громадяни можуть звернутися на електронну пошту, написати повідомлення на сторінці департаменту в мережі «Facebook» (https://www.facebook.com/sumysoczahyst) чи залишити свої письмові звернення у спеціальних скриньках, що розташовані при вході у адмінбудівлю департаменту.
Отже, враховуючи проведений аналіз, вважаємо, що департамент соціального захисту населення Сумської міської ради постійно працює в напрямку вдосконалення роботи із зверненнями громадян відповідно до вимог чинного законодавства. Вживаються заходи щодо забезпечення реалізації громадянами конституційного права на звернення, своєчасного та якісного розгляду їх питань, усунення причин, що породжують скарги. Задля цього діяльність департаменту направлена на оперативне та уважне ставлення до вирішення проблем, порушених у зверненнях громадян, а також постійний аналіз, узагальнення усних та письмових звернень.