Департамент соціального захисту населення Сумської міської ради проводить роботу по забезпеченню своєчасного розгляду звернень громадян.
За 9 місяців 2020 року отримано 871 письмове звернення, 660 усних звернень через «Урядовий контактний центр» та Сумський обласний контактний центр, 2 звернення з особистого прийому міського голови. На особистому прийомі директора департаменту, його заступників та керівників структурних підрозділів розглянуто 315 усних звернень.
Аналіз кількості звернень свідчить про загальне їх зменшення на 33% (на 917 звернень) у порівнянні з відповідним періодом 2019 року. Порівняльна статистика вказує на збільшення письмових звернень на 74%, а щодо усних – на зменшення на 57%.
Актуальними залишаються питання:
– призначення житлової субсидії (437 звернень – менше на 75% у порівнянні з минулим періодом);
– отримання пільг на оплату житлово-комунальних послуг (333 звернень, що більше на 78%);
– призначення та виплата державної допомоги (305 звернень – менше на 29%);
– надання матеріальної допомоги (288 звернень – більше на 55%).
Інші питання у зверненнях (із пенсійного забезпечення, забезпечення санаторно-курортним лікуванням та виплати компенсації, побуту осіб з інвалідністю, соціального захисту «чорнобильців», забезпечення засобами пересування, автотранспортом, виплати компенсацій, виплата щорічної разової грошової допомоги до 5 травня та ін.) складають 24% від загальної кількості.
Надходженню звернень передували різні чинники. Так, серед основних причин, що спонукали до звернень, є значні зміни у чинному законодавстві та нерозуміння певних їх положень громадянами. Заявниками порушувалися питання щодо отримання роз’яснень порядку надання житлових субсидій та пільг на оплату житлово-комунальних послуг у грошовій готівковій формі та грошовій безготівковій формі.
На кількість звернень із питань призначення та виплати державної допомоги вплинули зміни в законодавстві, що призвело до збільшення звернень від одиноких матерів, а також від осіб, які отримували державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім’ям.
Як фактор збільшення звернень з питань матеріальної підтримки стала ситуація, пов’язана із загальнонаціональним карантином, що запроваджений із метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2.
За період дії карантину до департаменту надійшли звернення з таких питань як:
Департаментом розглянуто 660 звернень громадян, що звернулися до Сумського обласного контактного центру та на «Урядовий контактний центр» (менше на 745 звернень або на 53%, складає 36% від загальної кількості звернень).
На всі звернення надавалися обґрунтовані відповіді у передбачений законодавством строк, в яких роз’яснювалися положення чинного законодавства, право громадян на звернення за захистом своїх прав і законних інтересів до суду:
21% звернень (366) розглянуто в термін до 5 днів;
51% звернень (955) розглянуто в термін до 15 днів;
28% звернень (527) розглянуто в термін до 30 днів.
Із загальної кількості звернень вирішено позитивно 509 (в ці дані входять відповіді громадянам, які не мали інформації про призначення субсидії з об’єктивних причин – отримання відповідей на запити, розгляд на комісії, ін.), відмовлено у задоволенні – 141, надано мотивованих роз’яснень – 1189, направлено для виконання за належністю – 9.
Директором департаменту під особистий контроль взято розгляд 39 звернень від осіб з інвалідністю внаслідок війни та 1 звернення від жінки, якій присвоєно почесне звання «Мати-героїня»: з питань надання матеріальної допомоги, монетизації пільг, виплати щорічної разової грошової допомоги до 5 травня, виплати компенсації за шкоду, заподіяну здоров’ю, внаслідок аварії на ЧАЕС, призначення державної соціальної допомоги. Звернень від Героїв України, Героїв Соціалістичної Праці, Героїв Радянського Союзу до департаменту не надходило.
Розглянуто: 29 повторних звернення (15 письмових та 14 усних), що більше на 24, які стосувались призначення житлової субсидії, надання матеріальної допомоги, пільг на оплату житлово-комунальних послуг, санаторно-курортного лікування, призначення державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім’ям. Причина повторних звернень – відсутність законних підстав для позитивного вирішення поставлених питань. Також слід відмітити одну із причин – це неможливість проведення особистого прийому, що ускладнює комунікацію із певними категоріями громадян, як особи з інвалідністю, особи похилого віку, які не завжди розуміють положення нормативних актів та важко сприймають роз’яснення у телефонному режимі.
Також розглянуто 9 колективних звернень, в тому числі опрацьована одна електронна петиція як колективне звернення, оскільки в установлений строк не набрала необхідної кількості голосів («Забезпечення житлом безхатченків»).
Департамент продовжує роботу в режимі, організованому в умовах карантину: особисті прийоми громадян не проводяться, документи приймаються за допомогою пошти, через електронні сервіси та спеціальні скриньки, встановлені на вході до адміністративної будівлі; оформлення окремих видів державної соціальної допомоги, які потребують виключно особистого подання заявниками документів, забезпечено з дотриманням безпечних умов для працівників.
Оскільки департамент працює в дистанційному режимі та особисті прийоми громадян проводити заборонено, керівники установи щосереди проводять особисті прийоми у зміненому форматі – через «Пряму телефонну лінію». Така форма спілкування із мешканцями громади здійснюється із червня, всього звернулося з питань соціального захисту 46 осіб.
Із початку карантину громадянами передано через скриньки 17 827 пакетів документів. Основні питання стосувалися оформлення державних соціальних допомог та субсидій (13 947), надання пільг (1 767), матеріальної допомоги (918), інші питання соціального захисту – 1 195.
Не зважаючи на обмеження, вживаються всі вичерпні заходи для позитивного вирішення проблем, порушених у зверненнях громадян. Проводиться роз’яснювальна робота з актуальних питань соціального захисту через мережу Інтернет, в тому числі на офіційному сайті Сумської міської ради, офіційному сайті департаменту, в друкованих засобах масової інформації, на сторінці департаменту в соціальній мережі «Фейсбук» розміщено 2 131 інформаційних матеріалів (на 1 088 більше ніж за 9 місяців 2019 року або на 104%).
На сайті департаменту (dszn.smr.gov.ua) розміщена вся актуальна інформація. На сьогодні статистика складає понад 378 тис. відвідувань рубрик сайту, а офіційна сторінка в мережі «Фейсбук» налічує 1 222 підписників.
З початку року здійснено 18 виступів на телебаченні, проведено 7 брифінгів (з питань соціального захисту ветеранів війни та осіб з інвалідністю, соціального захисту постраждалих внаслідок аварії на ЧАЕС, організації роботи департаменту в умовах карантину, надання житлових субсидій та пільг), 38 зустрічей в установах, організаціях, на підприємствах міста та за місцем проживання громадян. Керівним складом департаменту проведено 9 виїзних особистих прийомів, а також 17 особистих прийоми в рамках «Прямої телефонної лінії».
На багатоканальну телефонну лінію 788-888 звернулось понад п’ятнадцять тисяч громадян із різних питань соціального захисту, найактуальніші питання: оформлення житлових субсидій – 5 623; призначення та виплата ДСД – 3 748; одержання пільг – 2 013.