Загальна кількість звернень за 2023 рік складає 4460 звернень (більше на 107,3 відсотка ніж у 2022 році). Відповідно до діючого Класифікатора звернень громадян, затвердженого ПКМУ від 24.09.2008 № 858, звернення поділяються:
за формою надходження: поштою – 137, через органи влади – 310, через мережу Інтернет – 28, від Урядового контактного центру та Сумського обласного контактного центру – 3963, на особистому прийомі – 20, від інших органів, установ, організацій – 2;
за ознакою надходження: первинні – 2725, повторні – 18, неодноразові – 18, масові – 1699;
за статтю авторів звернень: чоловіки – 638, жінки – 3809, у 13 колективних зверненнях стать не встановлюється;
за типом: листи – 477, усні – 3983.
Звернення, отримані засобами телефонного зв’язку, кваліфікуються як усні і складають 89% від загальної кількості звернень громадян. Це звернення на Урядовий контактний центр та до Сумського обласного контактного центру, кількість яких складає 3963 звернення. У 2022 році було зареєстровано 1133 звернень від цих установ. Відтак, у звітному році кількість усних звернень збільшилася на 250%.
Також проводиться прийом електронних звернень громадян, що є різновидом письмового звернення, – на електронну пошту dszn@smr.gov.ua, куди громадяни мають можливість у зручний для них час направити своє електронне звернення (отримано та розглянуто 28 звернень).
Характеристика звернень за категоріями авторів:
- особи з інвалідністю загального захворювання – 619 (серед них, 10 – особи з інвалідністю внаслідок війни);
- одинокі матері – 59;
- особи, що мають статуси «ветеран праці» та «дитина війни» – 99;
- внутрішньо переміщені особи – 532;
- учасники бойових дій – 54;
- багатодітні сім’ї – 40;
- учасники ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС та постраждалі – 13;
- жінки, що удостоєні почесного звання «Мати-героїня» – 5;
- учасники війни – 5;
- дитина – 1;
- інші категорії – 3033.
Серед усіх категорій населення, які зазначили свій соціальний статус, зверталися пенсіонери за віком – 2393, безробітні особи – 352, робітники – 169, військовослужбовці – 57, пенсіонери з числа військовослужбовців – 6; служителі релігійної організації – 6; працівники бюджетної сфери та державні службовці – 15, студенти – 3; підприємець – 1; інші категорії, що не зазначені у класифікаторі звернень, – 1458.
Аналіз заяв, пропозицій та скарг свідчить, що громадянами порушуються питання різної тематики, але домінуючими є проблеми, пов’язані із вторгненням росії на території країни.
Найбільш актуальними питаннями були – надання гуманітарної та матеріальної допомоги. У листопаді – грудні 2023 року такі звернення набрали масового характеру. Всього отримано 1709 масових звернень по гуманітарній допомозі та 262 – по матеріальній допомозі. Це звернення на Урядову «гарячу лінію», які пересилаються органам місцевого самоврядування для розгляду та надання відповіді.
До моменту надходжень масових звернень у департаменті було розглянуто 1368 звернень щодо гуманітарної допомоги. У загальному підсумку кількість звернень з питань гуманітарної допомоги становить 3077, що є найбільшою часткою звернень, отриманих департаментом, – 70%.
За звітний рік зареєстровано 556 звернень щодо надання матеріальної допомоги, що складає 12% від загальної кількості звернень, та більше на 177% ніж у 2022 році. Серед тематики звернень у даній категорії (допомога на лікування, на вирішення соціально-побутових питань) також визначається нова – це допомога постраждалим домогосподарствам від воєнних дій, що спричинили знищення чи пошкодження житла.
Соціальний захист внутрішньо переміщених осіб: зареєстровано 346 звернень (8% від загальної кількості) щодо виплати державної допомоги на проживання – більше на 75% у порівнянні з 2022 роком.
Призначення державних соціальних допомог: зареєстровано 206 звернень (5% від загальної кількості звернень, отриманих у 2023 році, та більше на 39% у порівнянні з 2022 роком).
Всі звернення, які надходили до департаменту, були опрацьовані у визначенні Законом України «Про звернення громадян» строки. До 5 днів розглянуто 51 звернення, до 15 днів – 2324 звернення, до 30 днів – 948 звернень. 1137 звернень, що отримані у грудні, станом на 1 січня 2024 року перебувають на розгляді.
За результатами розгляду питань, піднятих заявниками у своїх зверненнях, вирішено позитивно – 302 (9%, у ці дані входять відповіді громадянам, які не мали інформації про призначення державних соціальних допомог, забезпечення гуманітарною допомогою), надано мотивованих роз’яснень – 2905 (87%), відмовлено у задоволенні – 88 (3%), направлено за належністю – 28.
Забезпечено першочерговий розгляд особисто директором департаменту звернень від жінок, яким присвоєно почесне звання «Мати-героїня» (п’ять звернень), які стосувалися виплати державних соціальних допомог.
У департаменті розглянуто 18 повторних звернень (2 письмових та 16 усних), із питань забезпечення гуманітарною допомогою, виплати допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам, нарахування пільг, складання акту обстеження матеріально-побутових умов проживання, забезпечення гуманітарною допомогою, призначення та виплати державних соціальних допомог. Причина повторних звернень – відсутність законних підстав для позитивного вирішення поставлених питань. Заявникам надані роз’яснення про те, що питання, які порушувалися у зверненнях, не можуть бути задоволені, оскільки департамент діє в межах наданих йому повноважень.
Також розглянуто 18 неодноразових звернень (звернення громадянина, що надходить до органу влади з одного й того ж питання і надсилається громадянином за короткий проміжок часу, а на попереднє звернення відповідь ще не надано або/чи надано обґрунтовану відповідь, проте автор із будь-яких причин продовжує надсилати звернення з таким самим змістом). Опрацьовано 13 колективних звернень.
З метою якомога розширеного інформування населення за напрямками роботи департаменту, змін у законодавстві, порядку надання соціальних послуг та призначення допомог, соціального захисту ветеранів, Захисників та Захисниць України, а також членів їх сімей, у медіа постійно висвітлюється інформація. Для цього активно підтримується веб-сайт департаменту, сторінка у Фейсбук та Телеграм-канал.
Окрім того, на сторінці департаменту у Фейсбук громадяни мають можливість не тільки ознайомлюватися із довідковою інформацією, а і спілкуватися через месенджер та отримати в найкоротший термін відповідь (опрацьовано та надано відповіді на 455 повідомлень).
Всього ж у 2023 році до департаменту звернулося понад 128 тис. громадян (більше на 38% ніж у 2022 році), яким надано 248 тис. послуг соціального характеру.
Департаментом та підпорядкованими комунальними установами проведено роз’яснювальну роботу з питань соціального захисту в 3145 інформаційних матеріалах (більше на 923), здійснено 36 виступів на телебаченні та 3 на радіо, проведено 3 брифінги для медіа, 2 зустрічі з мешканцями громади.
Ми працюємо для мешканців Сумської міської територіальної громади і завжди готові до співпраці. Зауваження та пропозиції просимо надсилати на електронну адресу департаменту: dszn@smr.gov.ua.