На виконання вимог Закону України «Про звернення громадян», Указу Президента України від 07.02.2008 № 109/2008 «Про першочергові заходи щодо забезпечення реалізації та гарантування конституційного права на звернення до органів державної влади та органів місцевого самоврядування» департаментом соціального захисту Сумської міської ради проведено аналіз роботи зі зверненнями громадян за 9 місяців 2021 року.
Загальна кількість звернень, зареєстрованих департаментом, становить 2396 звернень, із яких: 1595 – письмові звернення та 801 – усні. Порівняльна статистика зі звітним періодом 2020 року вказує на збільшення письмових звернень на 724 (більше ніж вдвічі), а щодо усних – на зменшення на 18%. У загальному підсумку кількість звернень, отриманих департаментом, збільшилась на 30% у порівнянні з відповідним періодом 2020 року.
Варто зазначити, що з метою запобігання можливого поширення гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, на період карантину проведення особистих прийомів громадян тимчасово призупинено. Комунікація відбувається шляхом листування, за допомогою телефонного зв’язку та електронною поштою, контактні дані зазначені на офіційному сайті департаменту та Сумської міської ради.
Зважаючи на обмеження у проведенні особистого прийому громадян, усні звернення кваліфікуються як отримані засобами телефонного зв’язку і складають 32%. Це звернення на «Урядовий контактний центр» та до Сумського обласного контактного центру, кількість яких збільшилася на 18%.
За соціальним станом авторів, звернення розподілилися наступним чином: військовослужбовці – 987, пенсіонери за віком та пенсіонери з числа військовослужбовців – 446, безробітні особи – 183, робітники – 127, підприємці – 3, працівники бюджетної сфери та державні службовці – 5, інші категорії, що не зазначені у класифікаторі звернень – 645.
За характером основних питань, що порушувалися громадянами у зверненнях, переважне місце займають питання виплати щорічної разової грошової допомоги до 5 травня (1097 звернень, яких у відповідному періоді 2020 року було 329). Вимоги заявників щодо проведення перерахунку розміру допомоги та виплати її в іншому розмірі викликані визнанням неконституційними деяких положень законодавчих актів.
На другому місці – призначення та виплата державної допомоги (421 звернення, більше на 38%). Далі: призначення житлової субсидії (460 звернень, більше на 5%); надання матеріальної допомоги (191 звернення, менше на 33%); отримання пільг на оплату житлово-комунальних послуг (103 звернення, менше на 69%).
Інші питання у зверненнях (забезпечення санаторно-курортним лікуванням та виплати компенсації, побут осіб з інвалідністю, соціальний захист «чорнобильців», забезпечення засобами пересування та ортопедичним взуттям, забезпечення продуктовими наборами, виплата грошової компенсації за належні для отримання жилі приміщення та забезпечення земельною ділянкою деяких категорій осіб, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України, а також членів їх сімей, протидія насильству в сім’ї, організація роботи комунальних установ) складають 5,1% від загальної кількості.
Серед основних причин, що спонукають звернення, є значні зміни у чинному законодавстві та нерозуміння певних їх положень громадянами. Заявниками порушувалися питання щодо отримання роз’яснень порядку надання житлових субсидій та пільг на оплату житлово-комунальних послуг у грошовій готівковій формі та грошовій безготівковій формі, призначення допомоги на дітей одиноким матерям, малозабезпеченим сім’ям, нарахування компенсаційної виплати «муніципальна няня» та інші.
Робота з листами, заявами і скаргами у департаменті направлена на неупереджений, об’єктивний та своєчасний їх розгляд, на вжиття заходів щодо запобігання виникненню підстав для повторних звернень та звернень до органів влади вищого рівня. Жодне з отриманих звернень не залишилося поза увагою відповідальних працівників: 3% звернень розглянуто в термін до 5 днів, 46% звернень розглянуто в термін до 15 днів, 51% звернень розглянуто в термін до 30 днів, 1 звернення розглядалось більше місяця.
Із загальної кількості звернень вирішено позитивно 464 (в ці дані входять відповіді громадянам, які не мали інформації про призначення субсидії з об’єктивних причин – отримання відповідей на запити, розгляд на комісії, повідомлення про призначення державних соціальних допомог, ін.), відмовлено у задоволенні – 497, надано мотивованих роз’яснень – 1 424, направлено для виконання за належністю – 11.
Розглянуто: 11 повторних усних та 2 письмових звернення (що менше на 16), які стосувались призначення житлової субсидії, призначення державної соціальної допомоги. Причина повторних звернень – відсутність законних підстав для позитивного вирішення поставлених питань. Слід відмітити одну із причин – це неможливість проведення особистого прийому, що ускладнює комунікацію із певними категоріями громадян, як особи з інвалідністю, особи похилого віку, які не завжди розуміють положення нормативних актів та важко сприймають роз’яснення у телефонному режимі, не мають змоги за станом здоров’я та за віком користуватися електронними сервісами. Заявникам надані роз’яснення про те, що питання, які порушувалися у зверненнях, не можуть бути задоволені, оскільки департамент діє в межах наданих йому повноважень. Також розглянуто 30 неодноразових звернень. Опрацьовані 19 колективних звернень, із яких 5 електронних петицій, що в установлений строк не набрали необхідної кількості голосів, та 5 анонімних звернень.
Не зважаючи на обмеження, вживаються всі вичерпні заходи для позитивного вирішення проблем, порушених у зверненнях громадян, та проводиться роз’яснювальна робота. На офіційному сайті департаменту, сторінці у Фейсбук та на інших інтернет-ресурсах розміщено 2 580 інформаційних матеріалів (більше ніж у 2020 році або на 62%).
Здійснено 40 виступів на телебаченні та 3 на радіо, проведено 5 брифінгів для ЗМІ, проведено 1 засідання «круглого столу». На багатоканальну телефонну лінію звернулось більше ніж дев’ятнадцять тисяч громадян із різних питань соціального захисту.