м. Суми, вул. Харкiвська, 35

788-888 (багатоканальний)

dszn@smr.gov.ua

Про ситуацію з оформленням і призначенням житлових субсидій на початку опалювального періоду

Із початком опалювального періоду питання житлових субсидій є вкрай актуальним. Про те, які заходи вживаються для опрацювання документів, поданих для оформлення житлових субсидій, та для їх своєчасного призначення, а також про вирішення інших організаційних питань прозвітувала директор департаменту Тетяна Масік під час апаратної наради при міському голові.

Всього з початку року з питань призначення житлової субсидії звернулися 6 277 сімей, із них 203 представники домогосподарств надали заяву та декларацію вперше. Якщо порівнювати показники з аналогічним періодом 2019 року, можна зазначити, що кількість звернень за призначенням субсидій зменшилась майже в 2 рази. Таке зменшення логічно пояснюється тим, що вже майже всі потенційні отримувачі житлової субсидії мали змогу звернутися та подати відповідний пакет документів для визначення свого права на отримання цього виду допомоги ще минулого року. На зменшення кількості звернень вплинуло також підвищення мінімальної зарплати, особливості врахування доходів із 1 липня 2020 року, а саме: для обчислення житлової субсидії в окремих випадках за рішенням комісії до середньомісячного сукупного доходу працездатної особи враховується розмір мінімальної зарплати, а не прожитковий мінімум, встановлений для працездатних осіб.

На сьогодні з питань житлової субсидії звертаються представники тих домогосподарств, у яких відбулися певні зміни.

Справи по визначенню права на призначення субсидії тих її отримувачів, яким житлова субсидія надавалася в попередньому періоді, на наступний період після закінчення терміну її дії працівники департаменту опрацьовують без особистих звернень громадян.

У травні було перевірено склад зареєстрованих осіб у 32 706 домогосподарствах, по яких необхідно було провести автоматичний перерахунок субсидії на наступний термін, шляхом співставлення інформації з особових справ із інформацією, яка міститься в електронній базі Сумського міського єдиного інформаційно-розрахункового центру.

За результатами проведеного автоматичного розрахунку з травня 2020 року житлову субсидію призначено 26 688 домогосподарствам (у тому числі 11 601 домогосподарству визначено нульовий розмір субсидії). По цих же справах і в жовтні поточного року без повторного звернення здійснено перерахунок житлової субсидії на опалювальний період 2020-2021 років. При цьому розрахунок розміру субсидії на послугу «опалення» було виконано з 16 жовтня 2020 року.

Слід зазначити, що автоматичному розрахунку без звернення громадян також підлягають житлові субсидії при змінах тарифів на послуги, а також нормативів споживання.

Із травня 2020 року через прострочену понад 3 місяці заборгованість (більше 340 гривень) 740 представників домогосподарств у телефонному режимі або листами повідомлені про можливість визначення права на призначення житлової субсидії в разі документального підтвердження погашення заборгованості протягом 2 місяців із моменту повідомлення. Це дало можливість 319 домогосподарствам призначити житлову субсидію на неопалювальний період.

Як відомо, права на житлову субсидію не мають ті домогосподарства, по членам сімей яких відсутня інформація про доходи, про сплату ЄСВ. Але департамент не має на меті відразу відмовити в призначенні субсидії, якщо сталося так, що заявником не завантажені доходи чи інформація про сплату ЄСВ, чи в разі, коли завантажені доходи не відповідають даним у декларації або присутні інші невідповідності, внесені заявниками в заяви та декларації. В таких випадках із заявниками проводиться робота, доопрацьовуються документи та вживаються всі можливі заходи для того, щоб ті домогосподарства, які мають право на субсидію відповідно до вимог законодавства, зрештою її таки отримали.

Якщо в сім’ях заявників виникають нестандартні ситуації, субсидія призначається на підставі рішення відповідної комісії, утвореної виконавчим комітетом міської ради. Так, комісійно прийнято рішення щодо призначення житлової субсидії з травня до закінчення опалювального періоду 2020-2021 років 1 249 домогосподарствам, по яких для максимальної допомоги сім’ям державні соціальні інспектори детально вивчали документи та складали акти обстеження матеріально-побутових умов домогосподарств. На сьогодні соціальні інспектори складають акти обстеження по 433 зверненнях із метою призначення житлової субсидії в листопаді поточного року.

Із настанням опалювального періоду спостерігається значне збільшення кількості громадян, які надають документи для оформлення житлової субсидії: так, якщо в літній період середня кількість заяв, поданих за тиждень, становила 80, із них нових – 5, то з початку опалювального періоду вже прийнято 2 232 заяви (в середньому за тиждень 446), із яких – 80 подано мешканцями громади вперше.

У своєму виступі Тетяна Масік зазначила, що, окрім заяви та декларації, заявники не подають інших документів. Тому для оперативного вирішення питань, пов’язаних із наданням населенню субсидій, департамент налагодив тісну співпрацю з Державною податковою службою України, Сумським міським центром зайнятості, Головним управлінням Пенсійного фонду України в Сумській області та іншими установами.

Важливо нагадати, що ті сім’ї, які не встигли оформити житлову субсидію до початку опалювального сезону, мають змогу оформити її до кінця листопада. В такому випадку субсидія все одно буде призначена з початку опалювального сезону. Крім того, абоненти ТОВ «Сумигаз Збут» мають право до кінця грудня 2020 року звернутися за призначенням житлової субсидії з жовтня 2020 року, оскільки в жовтні змінилася ціна на газ.

Новими правилами призначення житлових субсидій на період карантину на 50% збільшені соціальні нормативи, в межах яких надається житлова субсидія, на послуги з холодного та гарячого водопостачання, водовідведення, газопостачання та електропостачання, тому в жовтні проведено розрахунок розміру субсидії з урахуванням збільшених нормативів за жовтень поточного року та збільшенням ціни на газопостачання.

При розрахунку житлової субсидії застосований базовий відсоток плати за житлово-комунальні послуги 15%. Збільшення базового відсотка плати (з 15% до 20%) за житлово-комунальні послуги проводитиметься з 1-го числа місяця, наступного за місяцем, у якому буде відмінено карантин.

Загалом, із жовтня поточного року на обліку в департаменті як отримувачі субсидії перебувало 23 895 домогосподарств (по інших – або відмова, або відсутня інформація про сплату ЄСВ, інші причини). Серед цієї кількості отримувачів 4 014 домогосподарствам визначено нульовий розмір субсидії. За цей місяць 4 080 представників домогосподарств отримають субсидію готівкою через відділення АТ «Укрпошта» (3,2 млн. грн.), 16 136 домогосподарств – грошовим переказом через банківські установи (13,6 млн. грн.). У безготівковій формі субсидія буде перерахована 284 домогосподарствам (259,9 тис. грн).

Вже в листопаді кількість отримувачів субсидії збільшилася і на 05.11.2020 обліковується 25 718 домогосподарств, із них 4 038 мають нульовий розмір субсидії. Але спостерігається тенденція до зменшення контингенту отримувачів у порівнянні з аналогічним періодом минулого року майже на 15% (перебувало на обліку 30 345 домогосподарств, із них по 7 518 – із нульовим розміром субсидії), що пов’язане зі змінами в порядку призначення житлових субсидій, які набули чинності з 1 травня 2018 року, підвищенням мінімальної зарплати та іншими факторами, але кількість домогосподарств, які отримують житлову субсидію в поточному місяці (21 680) зменшилась лише на 5% (1 147) до відповідного періоду 2019 року (22 827).

У листопаді буде проведено розрахунок розміру субсидії на повний календарний місяць, а в грудні отримувачі субсидії, в тому числі й за рішенням комісії, отримають кошти.

Тим домогосподарствам, житлове приміщення яких не забезпечується електро-, тепло- або газопостачанням для опалення, субсидія на придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива призначена майже на 111 тис. грн. (35 домогосподарств).

Наразі, робота з мешканцями громади проводиться дистанційно, документи приймаються за допомогою пошти, через електронні сервіси, а ті громадяни, які бажають звернутися безпосередньо до департаменту, залишають свої письмові звернення в спеціальній скриньці, яка встановлена на вході до адмінбудівлі.

Зважаючи на обмеження в особистому прийомі, робота департаменту направлена на консультування громадян у телефонному режимі, через електронні сервіси та на проведення інформаційно-роз’яснювальної роботи.

Інформація про головні аспекти діяльності, стан розгляду заяв на призначення всіх видів соціальної допомоги, зокрема житлових субсидій, висвітлення змін у чинному законодавстві, якими регулюється питання призначення житлової субсидії, регулярно й оперативно подається в засобах масової інформації, на офіційних веб-сайтах Сумської міської ради та департаменту, на офіційній сторінці департаменту в «Фейсбуці» та на інших інформаційних інтернет-ресурсах.

Крім того, користувачі соціальної мережі «Фейсбук» завжди мають змогу направити повідомлення в Messenger та отримати інформацію щодо призначення житлових субсидій.