м. Суми, вул. Харкiвська, 35

788-888 (багатоканальний)

dszn@smr.gov.ua

Підсумки роботи зі зверненнями громадян за I півріччя 2020 року

Підведені підсумки надходжень звернень громадян до департаменту протягом I півріччя 2020 року свідчать про загальне їх зменшення на 48% у порівнянні з відповідним періодом 2019 року (на 1080 звернень). Кількість звернень у департаменті станом на 01.07.2020 складає 1167 звернень, із яких: 426 – письмові звернення та 741 – усні (звернення на «Урядовий контактний центр», до Сумського обласного контактного центру, на особистому прийомі у керівників міста та у керівників департаменту). Порівняльна статистика з I півріччям 2019 року вказує на збільшення письмових звернень на 9%, а щодо усних – на зменшення на 60%.

Серед усних звернень 59% складають звернення на «Урядовий контактний центр» та до Сумського обласного контактного центру (менше на 805 звернень або на 65% ніж у минулому році) та 41% – це звернення на особистому прийомі у керівників міста та керівників департаменту. Кількість звернень на особистому прийомі зменшилася на 50 відсотків, що пов’язано із загальнонаціональним карантином (протягом 2 кварталу особисті прийоми не проводилися).

За категоріями авторів із загальної кількості звернень переважали звернення від осіб з інвалідністю (166), від учасників бойових дій (143) та від «дітей війни» (80). Якщо серед осіб з інвалідністю та «дітей війни» кількість звернень зменшилася майже на 46 відсотків, то, натомість, на 120 звернень більше зареєстровано від учасників бойових дій.

Далі категорії заявників розподіляються наступним чином: ветерани    праці – 76; одинокі матері – 73; ветерани військової служби – 42; учасники   війни – 26; особи з інвалідністю внаслідок війни – 19; багатодітні сім’ї – 16; учасники ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС та постраждалі – 12; «Мати-героїня» – 1.

Інші категорії (із звернень яких або неможливо визначити статус особи, або ж така категорія відсутня у класифікаторі) складають найбільшу частку – 513 звернень (44% від загальної кількості звернень).

За соціальним станом авторів, звернення розподілилися наступним чином: пенсіонери за віком та пенсіонери з числа військовослужбовців – 431 (37% від загальної кількості звернень), робітники – 176, безробітні особи – 129, підприємці – 29, працівники бюджетної сфери та державні службовці – 7, військовослужбовці – 2, інші категорії – 393.

Актуальними залишалися питання:

– призначення житлової субсидії (348 звернень – менше на 77% у порівнянні з минулим періодом);

– отримання пільг на оплату житлово-комунальних послуг (290 звернень, що більше на 132%);

– надання матеріальної допомоги (216 звернень – більше на 38%);

– призначення та виплата державної допомоги (185 звернень – менше на 29%).

Інші питання у зверненнях (із пенсійного забезпечення, забезпечення санаторно-курортним лікуванням та виплати компенсації, побуту осіб з інвалідністю, соціального захисту «чорнобильців», забезпечення засобами пересування, автотранспортом, виплати компенсацій та ін.) складають 11% від загальної кількості.

Надходженню звернень передували різні чинники. Так, серед основних причин, що спонукали до звернень, є значні зміни у чинному законодавстві та нерозуміння певних їх положень громадянами. Заявниками порушувалися питання щодо отримання роз’яснень порядку надання житлових субсидій та пільг на оплату житлово-комунальних послуг у грошовій формі у зв’язку з введенням у дію механізму надання пільг та субсидій у грошовій формі відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 17.04.2019 № 373 «Деякі питання надання житлових субсидій та пільг на оплату житлово-комунальних послуг у грошовій формі».

На збільшення звернень щодо надання матеріальної підтримки вплинула ситуація, пов’язана із загальнонаціональним карантином, який був запроваджений із метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2.

За період дії карантину до департаменту надійшли звернення з нових питань, таких як забезпечення продуктовим набором (14 звернень), виплати одноразової грошової допомоги у зв’язку COVID-19 (11 звернень), виплата допомоги на дітей фізичним особам-підприємцям, які належать до 1-2 групи платників єдиного податку (12 звернень), забезпечення засобами індивідуального захисту (5 звернень).

Також проаналізовано, що звернення із питань виплати та призначення державних допомог пов’язані із строками переоформлення допомоги та змінами, які вносилися до законодавчих актів.

Департаментом розглянуто 436 звернень громадян, що звернулися до Сумського обласного контактного центру та на «Урядовий контактний центр» (менше на 805 звернень або на 65% і складає 37% від загальної кількості звернень).

Звернення, що надходять до департаменту, уважно розглядаються, викладені факти ретельно перевіряються. Так, до часу введення карантинних заходів, із виходом на місце розглянуто 18 звернень; на контролі перебуває 87 звернень.

На всі звернення надавалися обґрунтовані відповіді у передбачений законодавством строк, в яких роз’яснювалися положення чинного законодавства, право громадян на звернення за захистом своїх прав і законних інтересів до суду: 29% звернень (331) розглянуто в термін до 5 днів; 56% звернень (658) розглянуто в термін до 15 днів; 15% звернень (178) розглянуто в термін до 30 днів.

Із загальної кількості звернень вирішено позитивно 436 (в ці дані входять відповіді громадянам, які не мали інформації про призначення субсидії з об’єктивних причин – отримання відповідей на запити, розгляд на комісії, ін.), відмовлено у задоволенні – 81, надано мотивованих роз’яснень – 643, направлено для виконання за належністю – 7.

Директором департаменту під особистий контроль взято розгляд 19 звернень від осіб з інвалідністю внаслідок війни та 1 звернення від жінки, якій присвоєно почесне звання «Мати-героїня»: з питань надання матеріальної допомоги, монетизації пільг, виплати щорічної разової грошової допомоги до 5 травня, виплати компенсації за шкоду, заподіяну здоров’ю, внаслідок аварії на ЧАЕС, призначення державної соціальної допомоги.  Звернень від Героїв України, Героїв Соціалістичної Праці, Героїв Радянського Союзу до департаменту не надходило.

Розглянуто: 23 повторних звернення (10 письмових та 13 усних), що більше на 16, які стосувались питань призначення житлової субсидії, надання матеріальної допомоги, пільг на оплату житлово-комунальних послуг, санаторно-курортного лікування, призначення державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім’ям. Причина повторних звернень – відсутність законних підстав для позитивного вирішення поставлених питань. Також слід відмітити одну із причин – це неможливість проведення особистого прийому, що ускладнює комунікацію із певними категоріями громадян, як особи з інвалідністю, особи похилого віку, які не завжди розуміють положення нормативних актів та важко сприймають роз’яснення у телефонному режимі. Заявникам надані роз’яснення про те, що питання, які порушувалися у зверненнях, не можуть бути задоволені, оскільки департамент діє в межах наданих йому повноважень.

Також розглянуто 6 колективних звернень, в тому числі опрацьована одна електронна петиція як колективне звернення, оскільки в установлений строк не набрала необхідної кількості голосів («Забезпечення житлом безхатченків»).

Відповідно до Закону України «Про доступ до публічної інформації» у  першому півріччі опрацьовано у встановленому порядку 35 інформаційних запитів, на які своєчасно було надано відповіді: 24 – від фізичних осіб; 9 – від об’єднань громадян; 1 – від представників ЗМІ, 1 – від юридичної особи. Кількість запитів, отриманих у 2020 році, більше на 3 ніж у відповідному періоді минулого року.

Проведений аналіз вказує на те, що департамент соціального захисту населення Сумської міської ради постійно працює в напрямку вдосконалення роботи із зверненнями громадян відповідно до вимог чинного законодавства. Вживаються заходи щодо забезпечення реалізації громадянами конституційного права на звернення, своєчасного та якісного розгляду їх питань, усунення причин, що породжують скарги. Задля цього діяльність департаменту направлена на оперативне та уважне ставлення до вирішення проблем, порушених у зверненнях громадян, а також постійний аналіз, узагальнення усних та письмових звернень.

Слід зазначити, що департамент станом на 01 липня 2020 року продовжує роботу в режимі, організованому в умовах карантину: особисті прийоми громадян не проводяться, документи приймаються за допомогою пошти, через електронні сервіси та спеціальні скриньки, встановлені на вході до адміністративної будівлі; оформлення окремих видів державної соціальної допомоги, які потребують виключно особистого подання заявниками документів, забезпечено з дотриманням безпечних умов для працівників. Впроваджено проведення особистого прийому громадян керівного складу у форматі «Прямої телефонної лінії».

Із 17 березня мешканцями міської ОТГ було залишено в скриньках 7 793 пакетів документів. Основні питання стосувалися оформлення державних соціальних допомог та субсидій (6 210), надання пільг (739), матеріальної допомоги (369).

Не зважаючи на обмеження, вживаються всі вичерпні заходи для позитивного вирішення проблем, порушених у зверненнях громадян. Проводиться роз’яснювальна робота з актуальних питань соціального захисту. Так, розміщено 1 383 (на 617 більше ніж за I півріччя 2019 року або на 44%) інформаційних матеріали через мережу Інтернет, в тому числі на офіційному сайті Сумської міської ради, офіційному сайті департаменту, в друкованих засобах масової інформації, на сторінці департаменту в соціальній мережі «Фейсбук».

На сайті департаменту (dszn.smr.gov.ua) розміщена вся актуальна інформація. На сьогодні статистика складає понад 254 тис. відвідувань рубрик сайту, а офіційна сторінка в мережі «Фейсбук» налічує 1 160 підписників.

Здійснено 11 виступів на телебаченні, проведено 6 брифінгів, 38 зустрічей в установах, організаціях, на підприємствах міста та за місцем проживання громадян. Керівним складом департаменту проведено 9 виїзних особистих прийомів, а також чотири особистих прийоми в рамках «Прямої телефонної лінії».

З початку року на багатоканальну телефонну лінію 788-888 звернулось більше десяти тисяч громадян із різних питань соціального захисту, із яких: оформлення субсидії – 1 430; призначення та виплата ДСД – 1 009; одержання пільг – 1 813. Переведення режиму роботи департаменту на дистанційну форму роботи збільшило кількість звернень у телефонному режимі (7 340 осіб зателефонували за цей період).