м. Суми, вул. Харкiвська, 35

788-888 (багатоканальний)

dszn@smr.gov.ua

Під час воєнного стану опікунська рада продовжує захищати права та інтереси повнолітніх недієздатних осіб

Війна стала тяжким випробуванням, яке доводиться переживати українському народу. На сьогодні, постає багато викликів та запитань, одним з яких є питання забезпечення та дотримання прав недієздатних повнолітніх осіб, адже вони в силу додаткових певних обставин потребують допомоги та уваги.

Для вирішення у встановленому законодавством порядку питань опіки та піклування над повнолітніми особами при виконавчому комітеті міської ради створена опікунська рада. Рада є дорадчим органом, завданням якого є попередній розгляд питань опіки та піклування над повнолітніми недієздатними особами.

Радою попередньо розглядаються питання, що входять до повноважень органу опіки та піклування в частині соціального захисту осіб, цивільна дієздатність яких обмежена, недієздатних осіб та дієздатних фізичних осіб, які за станом здоров’я не можуть самостійно здійснювати свої права та виконувати обов’язки.

На розгляд ради виносяться питання, які потребують прийняття відповідного рішення органу опіки та піклування щодо:

  • встановлення опіки над майном у передбачених законом випадках;
  • здійснення нагляду за діяльністю опікунів та піклувальників;
  • розгляду скарг на дії опікунів (піклувальників);
  • захисту та збереження особистих, житлових та майнових прав осіб, які перебувають під опікою (піклуванням);
  • звернення до суду з заявою про обмеження цивільної дієздатності фізичної особи або визнання її недієздатною;
  • реєстрації імені помічника за заявою дієздатної фізичної особи, яка за станом здоров’я не може самостійно здійснювати свої права та виконувати обов’язки;
  • направлення до суду подання для призначення піклувальника чи опікуна у разі ухвалення судом рішення про обмеження цивільної дієздатності фізичної особи чи визнання її недієздатною;
  • порушення у судовому порядку питання про звільнення опікуна чи піклувальника від виконання покладених на нього обов’язків за своєю ініціативою, за клопотанням підопічних, державних або громадських організацій, а також згідно з обґрунтованими заявами будь-яких осіб, якщо буде встановлено, що опікун чи піклувальник не відповідає своєму призначенню або належним чином не виконує своїх обов’язків;
  • звернення до суду з позовом про визнання шлюбу недійсним, якщо захисту потребують права та інтереси особи, яка визнана недієздатною, або особи, дієздатність якої обмежена;
  • звернення до нотаріусу з питання встановлення опіки над майном фізичної особи, місце перебування якої невідоме;
  • погодження зняття з реєстрації місця проживання осіб, стосовно яких встановлено опіку чи піклування;
  • інших питань, які відповідно до чинного законодавства розглядаються органом опіки та піклування.

20 жовтня під головуванням заступника міського голови Віри Мотречко відбулося чергове засідання опікунської ради. На порядок денний засідання були винесені питання щодо забезпечення реалізації прав 12 громадян. За результатами розгляду поданих заяв опікунською радою надано відповідні пропозиції органу опіки та піклування Сумської міської ради шляхом підготовки проекту рішення виконавчого комітету.

На сьогоднішній день в реєстрі недієздатних повнолітніх осіб, ведення якого здійснюється департаментом соціального захисту населення, обліковується 408 громадян, 69 із яких влаштовано до інтернатних установ або лікувальних закладів для осіб, які страждають на психічні розлади.

У 2022 році підготовлено 14 подань до судів за територіальною належністю про призначення опікунами над недієздатними особами, прийнято участь у 59 судових засіданнях щодо призначення опікунів над недієздатними особами. Здійснюється перевірка та обстеження житлово-побутових умов в яких проживають недієздатні, про що складено відповідні акти (286 обстежень), проведена роз’яснювальна та методична робота з 362 громадянами.

Довідкову інформацію щодо порядку подачі заяв із питань встановлення опіки над повнолітніми особами та інших питань їх соціального захисту можна отримати у департаменті за телефонами 788-888 (багатоканальний) та 787-146.

Документи приймаються при особистому зверненні до департаменту (вул. Харківська, 35) чи поштовими відправленнями: 40035, м. Суми, вул. Харківська, буд. 35; електронна пошта – dszn@smr.gov.ua.